Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZAŁĄCZNIK NR1 DO ZARZĄDZENIA DYREKTORA
NR27/2016/2017 I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. M. KOPERNIKA W PARCZEWIE Z DNIA 26.09.2017R.
PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA
W PARCZEWIE
PODSTAWA PRAWNA
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z 9 sierpnia 2017 roku Dz.U.2017.Poz.1591,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach , szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r. poz. 1643)w placówkach działających na podstawie art. 322ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. poz 1943)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia , wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017r. poz. 1652)
ROZDZIAŁ I
ZASADY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
- 1
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje i nadzoruje Dyrektor szkoły we współpracy z pedagogiem, wychowawcami i nauczycielami.
- Szkoła udziela i organizuje uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych przepisami prawa.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają:
a) nauczyciele;
b) wychowawcy;
c) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny i inni
specjaliści).
- Wszelkie działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły
koordynuje pedagog szkolny.
5. Za udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną w klasie odpowiada wychowawca.
6.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i nieodpłatne.
- 2
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia
i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz środowiska społecznego.
Potrzeba objęcia pomocą uczniów wynika w szczególności z :- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z zaburzeń komunikacji językowej;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora szkoły;
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dla rodziców, nauczycieli
w formie : - porad;
- konsultacji;
- warsztatów i szkoleń;
- rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
- 3
FORMY UDZIELANEJ POMOCY
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: - zajęć rozwijających uzdolnienia dla uczniów szczególnie uzdolnionych, prowadzonych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 uczniów, czas trwania – 45 min.;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych organizowanych dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 uczniów, czas trwania – 45 min.;
- zajęć specjalistycznych:
– korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5, czas trwania – 45 min.;
– socjoterapeutyczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne organizuje się dla uczniów
z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba
uczestników zajęć nie może przekraczać 10 uczniów, czas trwania – 45 min.; - zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się organizuje się dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się, czas trwania – 45 min.;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- porad i konsultacji;
- warsztatów.
2.W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych
w czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego
tygodniowego czasu tych zajęć.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia
specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści
posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć. - Zindywidualizowana ścieżka:
- organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły , ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie w szkole i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni ,
z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie; - na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły ustala,
z uwzględnieniem opinii, o której mowa w ust. 3, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.
Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem
specjalnym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy;
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych
w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- 4
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW
- Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów w szkole należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu uczniów, w tym barie i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły, - podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy
ich funkcjonowania, - współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier
i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań. - Nauczycieli prowadzą w szkole:
- a) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu
rozpoznanie u uczniów:
– trudności w uczeniu się;
– szczególnych uzdolnień;
b) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie
bieżącej pracy z uczniami. - W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne
oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w
trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym – wychowawcę klasy;
4.Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia
ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli
stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planuje
i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań
nauczycieli, specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
- W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–3,
ust. 2 pkt 1–7, ust. 3 pkt 1–4 oraz ust. 4 pkt 1, dyrektor szkoły, ustala formy udzielania tej
pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą
realizowane. Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych
form udzielania uczniom pomocy - Wychowawca klasy oraz nauczyciele lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem
oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami. - W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawcy
i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają
nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy
do możliwości psychofizycznych ucznia. - W przypadku gdy mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły za zgodą
rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem
o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. - Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia
(wg. wzoru wniosku obowiązującego w Powiatowej Poradni Psychologiczno
– Pedagogicznej w Parczewie lub innej poradni specjalistycznej), zawiera informacje o: - rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia;
- występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu, szkole
i placówce lub szczególnych uzdolnieniach ucznia; - działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców
i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole , formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy; - wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia, o których w ust. 9.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole,
w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, także okres ich udzielania oraz
wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu,
o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy.
Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-
pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form
udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Nauczyciele, i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno–pedagogicznej
prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1
pkt. 7 ustawy. - Dyrektor szkoły( lub upoważniona przez niego osoba) niezwłocznie informuje pisemnie,
w sposób przyjęty w szkole rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o potrzebie
objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Ustalonych dla ucznia formach,
okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin
w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
ROZDZIAŁ II
- 1
ZADANIA DYREKTORA
- Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną a w szczególności:
- ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form;
- podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio dyrektor lub wychowawca współpracują z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
- może wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej np. pedagoga szkolnego;
- informuje pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia lub pełnoletniego ucznia o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane przez wychowawcę klasy z upoważnienia dyrektora;
- dyrektor szkoły powołuje zarządzeniem zespół dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia;
- wyznacza koordynatora pracy zespołu, którym może być wychowawca lub inna osoba;
- 2
ZADANIA WYCHOWACY
- Za udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną w klasie odpowiada wychowawca
- Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
- Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami.
- Sporządza w dzienniku wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej klasy.
- Gromadzi w teczce wychowawcy dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 3
ZADANIA PEDAGOGA SZKLNEGO
- Koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkle.
- Prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły.
- Diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły.
- Udziela uczniom pomoc psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- Podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży; - Minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym uczniów. - Inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
- Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji uzdolnień uczniów;
- Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
szkoły i placówki; - udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 4
ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO
- Systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. - Gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia.
- Prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień uczniów. - Koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę .
- Współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. - Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole dyrektor wyznacza nauczyciela,
realizującego zadania.
- 5
ZADANIA TERAPEUTY PEDAGOGICZNEGO
- Prowadzi badania diagnostyczne uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych.
- Rozpoznaje przyczyn utrudniające uczniom aktywne i pełne uczestnictwo
w życiu szkoły. - Prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjnych oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym.
- Podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a)rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
szkoły i placówki,
b)udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZDZIAŁ III
OBIEG DOKUMENTÓW
- 1
- Dostarczone przez rodziców lub prawnych opiekunów dokumenty – opinia, orzeczenie, inne – dotyczące ich dziecka należy zarejestrować w sekretariacie, odnotować datę wpływu. Sekretarz szkoły informuje dyrektora i wychowawcę o tym zdarzeniu. Dostarczone w/w dokumenty wraz z rejestrem przechowywane są w sekretariacie szkoły w miejscu niedostępnym dla osób nieupoważnionych ( pod zamknięciem).
- W jak najszybszym możliwym terminie wychowawca przygotowuje kopię dokumentu, zapoznaje nauczycieli uczących ucznia z jego: opinią, orzeczeniem, innym dokumentem.
- Wychowawca organizuje spotkanie nauczycieli uczących w celu opracowania dostosowań wymagań dla ucznia. Wychowawca klasy dostarcza do teczki ucznia znajdującej się w gabinecie pedagoga zbiorcze opracowanie dostosowań wymagań z poszczególnych przedmiotów.
- Pedagog przechowuje dostarczone dokumenty, w tym dokumentację badań i czynności uzupełniających.
- Zebrane dokumenty są do wglądu dla wszystkich nauczycieli i specjalistów pracujących z
- Zebranych dokumentów nie wolno kopiować.
- 2
TRYB UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ UCZNIOM
POSIADAJĄCYM ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
- Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje
zarządzeniem zespół do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej w skład, którego
wchodzą nauczyciele uczący danego ucznia.
- Zespół na podstawie ustalonych przez dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania
uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym
poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców
ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradnią psychologiczno-
pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia
nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz
rodziny, dzieci i młodzieży.
3.Zespół dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia
(co najmniej dwa razy w roku szkolnym) , uwzględniając diagnozę i wyniki sformułowane
na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
we współpracy , w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno – pedagogiczną ,
w tym poradnią specjalistyczną.
- Zespół opracowuje dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Program opracowuje się na
okres, na jaki zostało wydane orzeczenie , nie dłuższym niż etap edukacyjny. - Zespół opracowuje program w terminie:
a) do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczął naukę w szkole;
b) 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. - Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa raz w roku
szkolnym. - Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu ,
a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznej
oceny.
- Rodzice uczniów albo pełnoletni uczniowie otrzymują kopię wielospecjalistycznej oceny
oraz programu IPET. Po ukończeniu szkoły przez ucznia otrzymują oryginał a w dokumentacji szkolnej pozostaje kopia.
- 3
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ZAŁACZNIKI:
- Wzór informacji dla dyrektora o potrzebie objęcia ucznia/uczniów pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole
- Wzór planu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom.
- Wzór pisma do rodziców/prawnych opiekunów informującego o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wzór wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
- Wzór Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
- Wzór zawiadomienia rodziców o spotkaniu zespołu do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Wzór wniosku wychowawcy klasy/pedagoga/nauczyciela/rodzica o skierowania ucznia na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Procedura obowiązuje z dniem 1 września 2017r.