czwartek, 21 listopada, 2024

Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

ZAŁĄCZNIK  NR1    DO ZARZĄDZENIA DYREKTORA
NR27/2016/2017 I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. M. KOPERNIKA W PARCZEWIE Z DNIA 26.09.2017R.

 

PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA
W PARCZEWIE

 

PODSTAWA PRAWNA

  1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji
    i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z 9 sierpnia 2017 roku Dz.U.2017.Poz.1591,

 

  1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach , szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r. poz. 1643)w placówkach działających na podstawie art. 322ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. poz 1943)

 

  1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia , wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017r. poz. 1652)

 

ROZDZIAŁ I

ZASADY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

  • 1
  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje i nadzoruje Dyrektor szkoły we współpracy z pedagogiem, wychowawcami i nauczycielami.
  2. Szkoła udziela i organizuje uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych przepisami prawa.
  3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają:
    a)  nauczyciele;
    b) wychowawcy;
    c) specjaliści   wykonujący   w  szkole  zadania  z  zakresu   pomocy   psychologiczno-

pedagogicznej (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny i inni
specjaliści).

  1. Wszelkie działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły
    koordynuje pedagog szkolny.
    5. Za udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną w klasie odpowiada wychowawca.

6.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i  nieodpłatne.

 

 

  • 2
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia
    i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz środowiska społecznego.
    Potrzeba objęcia pomocą uczniów wynika w  szczególności z :

    1. z niepełnosprawności;
    2. z niedostosowania społecznego;
    3. z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
    4. ze szczególnych uzdolnień;
    5. ze specyficznych trudności w uczeniu się;
    6. z zaburzeń komunikacji językowej;
    7. z choroby przewlekłej;
    8. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
    9. z niepowodzeń edukacyjnych;
    10. z zaniedbań  środowiskowych  związanych  z  sytuacją  bytową  ucznia  i  jego     rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
    11. z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
    12.    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  2. rodzicami uczniów;
  3. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
  4. placówkami doskonalenia nauczycieli;
  5. innymi szkołami i placówkami;
  6. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
    1. ucznia;
    2. rodziców ucznia;
    3. dyrektora szkoły;
    4. nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia  z uczniem;
    5. pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
    6. poradni;
    7. asystenta edukacji romskiej;
    8. pomocy nauczyciela;
    9. pracownika socjalnego;
    10. asystenta rodziny;
    11. kuratora sądowego;
    12. organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dla  rodziców, nauczycieli
    w formie :
  9. porad;
  10. konsultacji;
  11. warsztatów i szkoleń;
  12. rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
  13. rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

 

  • 3

FORMY UDZIELANEJ POMOCY

  1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
    z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
  2. zajęć rozwijających uzdolnienia dla uczniów szczególnie uzdolnionych, prowadzonych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 uczniów, czas trwania – 45 min.;
  3. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych organizowanych dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 uczniów, czas trwania – 45 min.;
  4. zajęć specjalistycznych:
    – korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami  rozwojowymi  lub  specyficznymi  trudnościami  w  uczeniu  się.
    Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5, czas trwania – 45 min.;
    –  socjoterapeutyczne   oraz   innych   zajęć  o  charakterze    terapeutycznym
    rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne  organizuje  się  dla  uczniów
    z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba
    uczestników zajęć nie może przekraczać 10 uczniów, czas trwania – 45 min.;
  5. zajęcia rozwijające  umiejętności  uczenia się   organizuje  się  dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się, czas trwania – 45 min.;
  6. zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  7. zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
  8. porad i konsultacji;
  9. warsztatów.

2.W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych
w  czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego
tygodniowego czasu tych zajęć.

  1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia
    specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści
    posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
  2. Zindywidualizowana ścieżka:
  3. organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły , ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie w szkole i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  4. objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni ,
    z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie;
  5. na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły ustala,
    z uwzględnieniem opinii, o której mowa w ust. 3, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia  podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w szkole.

Zindywidualizowanej  ścieżki   nie   organizuje   się   dla   uczniów   objętych   kształceniem

specjalnym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy;

 

  1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna  udzielana rodzicom uczniów
    i nauczycielom  polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
    wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych
    w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
    w  formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  • 4

DZIAŁANIA NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW

  1. Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów w szkole należy w szczególności:
  2. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
  3. określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
  4. rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
    w funkcjonowaniu uczniów, w tym barie i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły,
  5. podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy
    ich funkcjonowania,
  6. współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
    w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier
    i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
  7. Nauczycieli prowadzą w szkole:
  8. a) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu
    rozpoznanie u uczniów:
    – trudności w uczeniu się;
    – szczególnych uzdolnień;
    b) wspomaganie uczniów w wyborze  kierunku  kształcenia  i  zawodu  w trakcie
    bieżącej pracy z uczniami.
  9. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne
    oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
    nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w
    trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym – wychowawcę klasy;

4.Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia
ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli
stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planuje
i  koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań
nauczycieli,  specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.

  1. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia
    pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–3,
    ust. 2 pkt 1–7, ust. 3 pkt 1–4 oraz ust. 4 pkt 1, dyrektor szkoły,  ustala formy udzielania tej
    pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą
    realizowane. Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych
    form udzielania uczniom pomocy
  2. Wychowawca klasy oraz nauczyciele lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy
    psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem
    oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami.
  3. W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawcy
    i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają
    nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy
    do możliwości psychofizycznych ucznia.
  4. W przypadku gdy mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
    w szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły za zgodą
    rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem
    o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
  5. Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia
    (wg. wzoru wniosku obowiązującego w Powiatowej Poradni Psychologiczno
    – Pedagogicznej w Parczewie lub innej poradni specjalistycznej),  zawiera informacje o:
  6. rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia;
  7. występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu, szkole
    i placówce lub szczególnych uzdolnieniach ucznia;
  8. działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców
    i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole , formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy;
  9. wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia, o których w ust. 9.
  10. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
    planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole,
    w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, także okres ich udzielania oraz
    wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu,
    o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy.
    Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-
    pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form
    udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  11. Nauczyciele, i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno–pedagogicznej
    prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1
    pkt. 7 ustawy.
  12. Dyrektor szkoły( lub upoważniona przez niego osoba) niezwłocznie informuje pisemnie,
    w sposób przyjęty w   szkole rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o potrzebie
    objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Ustalonych dla ucznia formach,
    okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin
    w  którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.

ROZDZIAŁ II

  • 1

ZADANIA DYREKTORA

  1. Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną a  w szczególności:
  1. ustala wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej  biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form;
  2. podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio dyrektor lub wychowawca współpracują z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
  3. może wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowania  udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej np. pedagoga szkolnego;
  4. informuje pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia lub pełnoletniego ucznia o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane przez wychowawcę klasy z upoważnienia dyrektora;
  5. dyrektor szkoły  powołuje zarządzeniem zespół dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia;
  6. wyznacza koordynatora pracy zespołu, którym może być wychowawca lub inna osoba;

 

 

 

 

  • 2

ZADANIA WYCHOWACY

  1. Za udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną w klasie odpowiada wychowawca
  2. Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
  3. Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami.
  4. Sporządza w dzienniku wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej  klasy.
  5. Gromadzi w teczce wychowawcy dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • 3

                                                  ZADANIA PEDAGOGA SZKLNEGO

  1. Koordynuje   udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkle.
  2. Prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły.
  3. Diagnozuje sytuację wychowawczą w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły.
  4. Udziela uczniom pomoc psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  5. Podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
    i młodzieży;
  6. Minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych, zapobiega zaburzeniom zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym
    i pozaszkolnym uczniów.
  7. Inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
  8. Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji uzdolnień uczniów;
  9. Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
    a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
    możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron,
    predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń
    edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń
    utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
    szkoły i placówki;
  10. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

 

  • 4

 

ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO

 

  1. Systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
    i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
  2. Gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia.
  3. Prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
    z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
    i uzdolnień uczniów.
  4. Koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez szkołę .
  5. Współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
    w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
  6. Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole dyrektor wyznacza nauczyciela,
realizującego zadania.

 

  • 5

ZADANIA TERAPEUTY PEDAGOGICZNEGO

  1. Prowadzi badania diagnostyczne uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych.
  2. Rozpoznaje przyczyn utrudniające uczniom aktywne i pełne uczestnictwo
    w życiu szkoły.
  3. Prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjnych oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym.
  4. Podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
  5. Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:

a)rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron,
predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń
edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
szkoły i placówki,

b)udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

OBIEG DOKUMENTÓW

  • 1
  1. Dostarczone przez rodziców lub prawnych opiekunów dokumenty – opinia, orzeczenie, inne – dotyczące ich dziecka należy zarejestrować w  sekretariacie, odnotować datę wpływu. Sekretarz szkoły informuje dyrektora i wychowawcę o tym zdarzeniu. Dostarczone w/w dokumenty wraz z rejestrem przechowywane są w sekretariacie szkoły w miejscu  niedostępnym dla osób nieupoważnionych ( pod zamknięciem).
  2. W jak najszybszym możliwym terminie wychowawca przygotowuje kopię dokumentu, zapoznaje nauczycieli uczących ucznia z jego: opinią, orzeczeniem, innym dokumentem.
  3. Wychowawca organizuje spotkanie nauczycieli uczących w celu opracowania dostosowań wymagań dla ucznia. Wychowawca klasy dostarcza do teczki ucznia znajdującej się w gabinecie pedagoga zbiorcze opracowanie dostosowań wymagań z  poszczególnych przedmiotów.
  4. Pedagog przechowuje dostarczone dokumenty, w tym dokumentację badań i czynności uzupełniających.
  5. Zebrane dokumenty są do wglądu dla wszystkich nauczycieli i specjalistów pracujących z
  6. Zebranych dokumentów nie wolno kopiować.
  • 2

 

TRYB UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ UCZNIOM

POSIADAJĄCYM ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

 

  1. Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje
    zarządzeniem zespół do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej w skład, którego

wchodzą nauczyciele uczący danego ucznia.

  1. Zespół na podstawie ustalonych przez dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania
    uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym
    poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców
    ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradnią psychologiczno-
    pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia
    nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz
    rodziny, dzieci i młodzieży.

3.Zespół dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia
(co najmniej dwa razy w roku szkolnym) , uwzględniając diagnozę i wyniki sformułowane
na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
we współpracy , w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno – pedagogiczną ,
w tym  poradnią specjalistyczną.

  1. Zespół opracowuje dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
    Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Program opracowuje się na
    okres,  na jaki zostało wydane orzeczenie , nie dłuższym niż etap edukacyjny.
  2. Zespół opracowuje program w terminie:
    a) do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczął naukę w szkole;
    b) 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  3. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa raz w roku
    szkolnym.
  4. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu ,
    a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznej

oceny.

  1. Rodzice uczniów albo pełnoletni uczniowie otrzymują kopię wielospecjalistycznej oceny

oraz programu IPET. Po ukończeniu szkoły przez ucznia otrzymują oryginał a w dokumentacji szkolnej pozostaje kopia.

  • 3

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

ZAŁACZNIKI:

  1. Wzór informacji dla dyrektora o potrzebie objęcia ucznia/uczniów pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole
  2. Wzór planu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom.
  3. Wzór pisma do rodziców/prawnych opiekunów informującego o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Wzór wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
  5. Wzór Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
  6. Wzór zawiadomienia  rodziców  o spotkaniu zespołu do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  7. Wzór wniosku wychowawcy klasy/pedagoga/nauczyciela/rodzica  o skierowania ucznia na badania do Poradni Psychologiczno –  Pedagogicznej

Procedura obowiązuje z dniem  1 września 2017r.

Skip to content